Svenska Optimizer Foundation investerar 1,3 miljoner kronor i ett rwandiskt e-handelsbolag, som säljer hygienartiklar, mensskydd och preventivmedel via en sms-baserad handelsplattform. Nyligen utökades verksamheten även till Kenya.
Optimizer Foundation investerar 150.000 dollar i det det rwandiska bolaget Kasha som säljer hygienartiklar, mensskydd och preventivmedel via en sms-baserad handelsplattform.
– I dag är kvinnor tvingade att betala dyra pengar för preventivmedel, HIV-test och mensskydd. Det finns ett stigma att inhandla de här produkterna. Kopplat med det höga priset resulterar det i att många tjejer stannar hemma från skolan när de har mens och att kvinnor inte skyddar sig när de har sex, berättar Optimizer Foundations styrelseordförande Helena Riese Harstad.
Kashas affärsidé bygger på det faktum att omkring trettio procent av skolflickorna i Afrika stannar hemma när de har mens – helt enkelt för att de inte har råd att köpa bindor.
Bolaget, som startade i Rwanda 2016, har skapat en e-handelsplattform där de säljer allt från tvålar och hygienartiklar till preventivmedel. Genom samarbetsavtal med bland annat Unilever och Johnson & Johnson kan Kasha erbjuda billigare produkter som skickas i diskreta paket.
Investeringen ligger i linje med Optimizer Foundations satsning på socialt entreprenörskap inom utbildning och hälsa. I höstas öppnade stiftelsen ett kontor i Nairobi för att komma närmare den östafrikanska marknaden.
– Vi bestämde oss för att fokusera på Afrika och framför allt Rwanda, Kenya och Uganda. Det känns rätt att rikta våra resurser mot östra Afrika och om två år göra en stor satsning i Indien. Det är mycket spännande som händer inom hälsosektorn i Kenya, men den är också väldigt underfinansierad vilket gör det ännu viktigare att finnas där, säger Helena Riese Harstad.
Optimizer Foundation arbetar med så kallad ”impact investment” där lösningen på ett socialt problem är viktigare än kortsiktig lönsamhet.
– Målet är att skapa ett ekosystem där vi återinvesterar pengarna i ett nytt socialt bolag. Vi jobbar väldigt långsiktigt, mellan fem och tio år, med våra investeringar. Vi vill naturligtvis också att de bolag vi investerar i har möjlighet att växa sig så starka som möjligt eftersom det är det som gör att lösningen blir omfattande och når många människor, säger Helena Riese Harstad.