Den svenska stiftelsen Optimizer Foundation har i dagarna gjort sin fjärde investering inom socialt entreprenörskap i Östafrika.
– Vårt fokus är underfinansierade områden inom utbildning och hälsa. Vi vill gärna satsa på bolag som vi tror kan ha en stor positiv inverkan och lösa ett lokalt problem, säger styrelseordförande Helena Riese Harstad.
– Titta, så mycket kraftigare och längre majsen är på den här sidan stängslet!
Jordbrukaren Zachary Ndegwa visar runt på sina ägor utanför Meru i östra Kenya. På en åkerplätt har han odlat majs enligt traditionella metoder, så som hans föräldrar lärde honom, och på åkern bredvid har han satt en annan majssort och använt konstgödsel, bekämpningsmedel och moderna odlingsmetoder.
– På ett tunnland får jag numera trettio säckar majs jämfört med sju eller åtta, vilket innebär att jag tjänar nästan fyra gånger så mycket. Utan modern teknologi får man helt enkelt sämre skördar. Jag satte majsen samtidigt för att visa andra lantbrukare hur stor skillnaden är, säger han.
Zachary Ndegwa har varit lantbrukare sedan barnsben. Han lärde sig bruka jorden av sina föräldrar, som i sin tur lärde av tidigare generationer. Men skördarna var ganska små, och Zachary Ndegwa började söka efter information om hur han kunde odla mer effektivt.
Mycket av hans kunskap kommer från en sms-baserad utbildningsapp som har utvecklats av det kenyanska bolaget Arifu – som förra året fick en investering på 100.000 dollar (motsvarande cirka 900.000 kronor) av svenska Optimizer Foundation. I år investerar de ett lika stort belopp.
Appen fungerar ungefär som Apples assistent Siri, men kräver varken internetuppkoppling eller ens en smartphone. Användarna sms:ar ett nyckelord till ett landspecifikt kortnummer. Utifrån frågor och svar lotsas de vidare till relevant information om allt från hur de öppnar bankkonto till effektiviserar sin odling.
I Kenya har appen omkring 800.000 användare, berättar Arifus grundare och vd Craig Heintzman.
– Vårt mål är att bredda utbildningsmiljön. Appen gör det möjligt för människor som saknar tillgång till internet att få information om hur de går till väga för att söka en utbildning eller ett jobb. Det kan till exempel vara gravida mödrar som söker information om näring eller vård, säger han.
Innehållet skrivs av experter inom olika fält och tekniken har tagits fram av kenyanska mjukvarutvecklare, berättar Craig Heintzman.
Arifu samarbetar med ett antal organisationer, NGOs, och större bolag som bidrar med kunskap och innehåll. För att säkerställa kvaliteten kontrolleras innehållet av en tredje part, en så kallad ”subject matter expert”.
Sedan starten 2016 har Arifu lanserats i Kenya, Tanzania och Rwanda. Inom kort kommer appen även att finnas i Zambia och Nigeria.
– Vi har precis lanserat ett digitalt lärande anpassat för flyktingar. Nu är vi live i Tanzania och tittar på hur vi kan stödja människor på flykt i exempelvis Uganda och Jordanien, säger Craig Heintzman.
På åkerplätten utanför Meru, som ligger ett par timmars bilfärd från Kenyas huvudstad Nairobi, undersöker Zachary Ndegwa sina majsplantor. För att undvika skadeinsekter sprayar han plantorna två gånger i veckan.
– De här är mitt kontor, säger han stolt och visar runt bland odlingarna.
Förutom majs odlar han bönor, potatis och hirs. För att förmedla sin kunskap har Zachary Ndegwa dragit igång ett nätverk med omkring 300 lantbrukare i trakten.
– Kunskapen jag får från Arifu förenklar jag så att alla förstår. Det handlar inte bara om själva jordbruket, utan även om att bygga en affärsmodell som fungerar, säger han.
Arifu är bara en av källorna han använder för att inhämta information och kunskap. Även konstgödseltillverkarna ger råd och tips om hur lantbrukarna i området kan effektivisera sina marker och få större skördar, berättar Zachary Ndegwa.
– Men kemikalier är dyra och vi kan inte alltid lita på att regnet faller, säger han.
Zachary Ndegwa var en av Arifus första pilotanvändare 2013-2015. Nu använder han appen dagligen för tips och råd om utsäde, skötsel och försäljning.
Appen är gratis för användarna och kostnaderna för utveckling och innehåll täcks av Arifus samarbetsparters, förklarar Craig Heintzman. Organisationer och företag betalar Arifu för att ta fram innehåll inom ett visst område, exempelvis hälsa, jordbruk och ekonomi, för att nå ut till grupper som saknar tillgång till internet.
– Eftersom appen är gratis är det ingen som blockeras från att ta del av innehållet. På sikt vill vi skapa en plattform för global lärande, som är gratis och tillgängligt för alla. Men vi har fortfarande stora utmaningar som till exempel språk eller bristen på läskunnighet.
Finns det då inte en risk att innehåll som finansieras av exempelvis företag anpassas för att i första hand marknadsföra deras egna produkter?
Helena Riese Harstad på Optimizer säger att hon känner starkt förtroende för informationen som förmedlas via Arifus app.
– Arifus grundidé att förbättra villkoren för utsatta grupper. Bönder behöver handfasta råd för att kunna förbättra sina skördar, och då handlar det om att säkerställa att råden som ges är riktiga och inte gör skada. Skulle det visa sig att något av Arifus innehåll som förmedlas skulle ha negativa konsekvenser för användaren så har dels Arifu säkerställt i sina avtal med sina partners att ändra innehållet – eller, om det inte är möjligt, har de rätt att avsluta samarbetet, säger hon.